Vedtægter
Vedtægter for Grædstrup Sogns Beboerforening
(vedtaget på ordinær generalforsamling d. 30/3-2022)
§ 1. Navn og hjemsted.
Foreningens navn er Grædstrup sogns beboerforening.
Foreningen har hjemsted i Slagballe Forsamlingshus, Grædstrup sogn, 8740 Brædstrup, Horsens Kommune.
§ 2. Formål.
Foreningens formål er at drive og opretholde Slagballe forsamlingshus som almennyttigt lokalt samlingssted, efter de stedlige behov for arrangementer og fælles aktiviteter af kulturelt, foreningsmæssige eller selskabelig art.
Foreningen understøtter samhørlighed og fællesskab mellem områdets beboere og er tilknyttet Landsforeningen Danske Forsamlingshuse gennem Landsdelsforeningen Trekantens Forsamlingshuse.
§ 3. Medlemmer.
Enhver kan optages som medlem, såfremt vedkommende tilslutter sig foreningens formål og er myndig. Medlemskabet gælder pr. husstand. ( Max 2 voksne) Bestyrelsen fører protokol over medlemmer med navn, adresse og medlemsnummer.
§ 4. Kontingent og Udmeldelse.
Medlemskab gælder for 1 år, mod betaling af kontingent. Kontingentet fastsættes for et år ad gangen på det ordinære generalforsamling. Udmeldelse sker ved manglende betaling eller ved personlig henvendelse til formanden.
§ 5. Bestyrelsen.
Foreningens bestyrelse består af 5 til 7 medlemmer. Medlemmer til bestyrelsen vælges for en periode på 2 år. Ved 7 medlemmer er der skiftevis 3 og 4 på valg. Ved 5 medlemmer er der skiftevis 2 og 3 på valg. Ved 6 bestyrelsesmedlemmer er der 3 medlemmer på valg. Ved stemmelighed er det formandens stemme der er afgørende.
Kasserer og Formand kan ikke afgå samme år. Suppleanter vælges for 1 år.
Valget sker på den ordinære generalforsamling.
Revisor vælges for en 2-årig periode, revisorsuppleant for en 1-årig periode.
Genvalg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter må godt finde sted.
Bestyrelsen er selvkonstituerende, dog kan Formand og Kasserer ikke være sammen person eller have familierelationer.
Bestyrelsen står for den daglige drift af forsamlingshuset, så som udlejning og den daglige vedligeholdelse. Bestyrelsen kan varetage specifikke opgaver samt søge hjælp uden for bestyrelsen.
Leje for brug af forsamlingshuset og inventar, fastsættes af bestyrelsen.
§ 6. Hæftelse.
Foreningen hæfter alene med sin aktiver. Ingen kan personligt hæfte eller drages til økonomisk ansvar, undtagen i tilfælde af handlinger eller undladelser over for foreningen, som efter almindelig retstilstand kunne være personlig ansvarspådragende.
Alle investeringer over 2.500 kr. skal godkendes af bestyrelsen. Ved pludselig opstået krise behov kan kasserer og formand/næstformand optage det nødvendige lån op til 25.000 kr.
§ 7. Generalforsamling.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og dens beslutninger føres til protokols. Generalforsamlingen afholdes hvert år inden udgangen af marts måned. Oplysning herom varsles mindst 14 dage før via de sociale medier som beboerforeningen bruger. (Facebook og forsamlingshusets hjemmeside.)
Forslag som ønskes behandlet til generalforsamling skal være formanden skriftligt i hænde senest 7 dage før generalforsamlingen.
Ordinær generalforsamling afholdes med følgende dagsorden:
Pkt. 1: Valg af dirigent.
Pkt. 2: Valg af referent.
Pkt. 3: Formanden aflægger beretning.
Pkt. 4: Kassereren aflægger revideret regning samt status.
Pkt. 5: fastsættelse af kontingent.
Pkt. 6: Behandling af indkomne forslag.
Pkt. 7: Der vælges 3 bestyrelsesmedlemmer på ulige år, 4 bestyrelsesmedlemmer på lige år. Disse vælges for en 2-årig periode.
Pkt. 8: der vælges 2 suppleanter for en 2 -årig periode.
Pkt. 9: Valg af 1 revisor for en 2-årig periode.
Pkt. 10: Valg af 1 revisorsuppleant for en 1-årig periode
Pkt. 11: Evt.
Alle valg foregår ved simpelt stemmeflertal og hvis mindst et medlem ønsker det, skal det være skriftligt.Hver medlemsnummer har ret til 2 stemmer dog kun ved personligt fremmøde. Bestyrelsen kan til enhver tid indkalde til ekstraordinær generalforsamling og ligeledes skal der indkaldes hvis ⅓ af medlemmerne kræver det.
Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes efter samme regler som ordinær generalforsamling.
§ 8. Vedtægtsændringer.
Vedtægtsændringer kan kun finde sted på generalforsamling. Til sådanne ændringer kræves det at mindst ⅔ af de fremmødte medlemmer ved på hinanden to følgende ordinær eller ekstraordinære generalforsamling stemmer herfor.
Dette kan fraviges ved at sende ændringsforslag via de sociale medier eller post til alle medlemmer senest 14 dage før generalforsamlingen, da kan vi klare det med en generalforsamling.
§ 9. Opløsning.
Foreningen kan jf. de i §8 angivne afstemningsregler, opløses. Foreningens evt. formue skal da anvendes til almennyttige kulturelle formål i Grædstrup sogn.
Disse vedtægter erstatter vedtægter fra d. 7. Marts 2019
____________________________________________________
Dirigent
____________________________________________________
Formand
____________________________________________________
Kasserer
____________________________________________________
Sekretær